Μεθοδολογία/προσέγγιση: Η έρευνα-δράση

Στην παρούσα ερευνητική πρόταση προγραμματίζονται δύο κύκλοι έρευνας – δράσης. Κατά τον πρώτο κύκλο, ο οποίος θα διαρκέσει έξι μήνες, θα εμπλακούν εκπαιδευτικοί του 1ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης (όσοι θα ενδιαφερθούν τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή) και του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου Λάρισας. Ο πρώτος αυτός κύκλος θα είναι πειραματικός – πιλοτικός. Θα δοκιμαστεί το εργαστηριακό μοντέλο επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών των δύο σχολείων, θα δοκιμάσουν στη συνέχεια οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί στην τάξη τους τα σχεδιασμένα (από την ομάδα έργου) διδακτικά σενάρια τα οποία βεβαίως θα διορθώσουν και θα αναπροσαρμόσουν, θα παραγάγουν τέλος τις πρώτες ψηφιακές αφηγήσεις με τους μαθητές τους και θα δοκιμάσουν τη λειτουργικότητα της πλατφόρμας, του ψηφιακού δηλαδή κόμβου. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί, σε συνεργασία με την ομάδα έργου, θα επεξεργαστούν τα δεδομένα της πιλοτικής εφαρμογής και θα ανανεώσουν /εμπλουτίσουν όλο το υλικό για τον δεύτερο κύκλο έρευνας – δράσης.

Στον δεύτερο κύκλο θα εμπλακούν 60 επιπλέον εκπαιδευτικοί, Δημοτικών Σχολείων και Γυμνασίων, 30 από την περιοχή της Θεσσαλονίκης και 30 από την περιοχή της Λάρισας. Εννοείται ότι οι εκπαιδευτικοί των «πιλοτικών» σχολείων θα συνεχίσουν να εφαρμόζουν το πρόγραμμα και να ανήκουν, με διευρυμένο μάλιστα ρόλο, στην κοινότητα μάθησης /πρακτικής που θα δημιουργηθεί. Οι 60 εκπαιδευτικοί θα παρακολουθήσουν το επιμορφωτικό εργαστήριο ψηφιακής αφήγησης στους δύο φυσικούς κόμβους (στο Εργαστήριο για τη Μελέτη της Ανάγνωσης και της Γραφής στην Εκπαίδευση και την Κοινωνία στο ΠΤΔΕ του ΑΠΘ, και στο 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Λάρισας) και, στη συνέχεια, θα εφαρμόσουν για εννέα μήνες, τα διδακτικά σενάρια δημιουργίας ψηφιακών αφηγήσεων στις τάξεις τους. Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με την αξιολόγηση, τον αναστοχασμό και τη διάδοση των ίδιων των ψηφιακών αφηγήσεων αλλά και όλης της εκπαιδευτικής εμπειρίας, μέσω δύο ημερίδων και του ψηφιακού κόμβου.

Θέματα δεοντολογίας

Επειδή οι ψηφιακές αφηγήσεις από την φύση τους, μπορεί να έχουν προσωπικό χαρακτήρα (οικογενειακή ιστορία ή προσωπικές εμπειρίες) θα γίνει καταρχάς ενημέρωση των γονέων των μαθητών που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα. Μέρος της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών εξάλλου, θα είναι η προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών κατά τη διαδικασία δημιουργίας των ψηφιακών αφηγήσεων. Στην περίπτωση που οι μαθητικές ψηφιακές αφηγήσεις ανεβούν στον ψηφιακό κόμβο, θα εξασφαλιστούν άδειες από τους γονείς ή / και θα χρησιμοποιηθούν ψευδώνυμα για τους δημιουργούς μαθητές, ενώ δεν θα αναφέρονται ούτε ενδείξεις για τα σχολεία από τα οποία προέρχονται.