Ενότητες Εργασίας

Το σχέδιο εργασίας που θα ακολουθηθεί περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες εργασίας.

Σε αυτή τη φάση, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει με την έγκριση της παρούσας πρότασης, θα σχεδιαστούν και θα διαμορφωθούν αφενός οι κόμβοι, οι φυσικοί και ο ψηφιακός, δηλαδή η διαδικτυακή πλατφόρμα, και αφετέρου θα προετοιμαστεί και θα οργανωθεί η εφαρμογή στα πιλοτικά σχολεία. Εννοείται πως πριν από όλα θα επιλεγεί, βάσει καταλληλότητας (χώρος, γεωγραφική θέση, εκπαιδευτικό δυναμικό), το Γυμνάσιο στην περιοχή της Λάρισας στο οποίο θα λειτουργήσει ο δεύτερος φυσικός κόμβος και οι εκπαιδευτικοί του οποίου θα συμμετάσχουν στην πιλοτική εφαρμογή. Σε αυτή τη φάση θα γίνει και η προμήθεια των 20 φορητών υπολογιστών, 10 για τον Κόμβο της Θεσσαλονίκης και 10 για τον Κόμβο της Λάρισας. Θα σχεδιαστεί ο διαδικτυακός κόμβος και θα ετοιμαστεί το αρχικό υλικό που θα αναρτηθεί σε αυτόν: γενικές πληροφορίες για την ψηφιακή αφήγηση και την αξιοποίησή της στην εκπαίδευση, παραδείγματα μαθητικών ψηφιακών αφηγήσεων από τη διδακτορική έρευνα της Γκουτσιουκώστα, μικρά βίντεο για την κατασκευή μιας ψηφιακής αφήγησης.  Τέλος, θα εκπονηθούν τα έξι διδακτικά σενάρια της παρέμβασης: ένα για κάθε μία από τις τρεις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού (Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄) και ένα διδακτικό σενάριο για κάθε τάξη του Γυμνασίου. Για το μεν Δημοτικό τα σενάρια θα σχετίζονται με διάφορα μαθήματα (Γλώσσα, Λογοτεχνία, Ιστορία, Γεωγραφία, Περιβάλλον) ενώ για το Γυμνάσιο τα σενάρια θα σχετίζονται με τα μαθήματα της Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Ιστορίας, των Ξένων Γλωσσών και της Πληροφορικής. Θα γίνει επίσης η προετοιμασία για τη δημοσίευση της πρόσκλησης ενδιαφέροντος για να επιλεγούν οι 60 εκπαιδευτικοί που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα: 30 από την περιοχή της Θεσσαλονίκης (15 από την Πρωτοβάθμια και 15 από την Δευτεροβάθμια) και 30 από την περιοχή της Λάρισας (15 από την Πρωτοβάθμια και 15 από την Δευτεροβάθμια).

Σε αυτή τη φάση θα πραγματοποιηθεί η δοκιμαστική παρέμβαση στα επιλεγμένα πιλοτικά σχολεία, στο 1ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσσαλονίκης και στο Γυμνάσιο που θα επιλεγεί από την περιοχή της Δευτεροβάθμιας Λάρισας. Αρχικά, θα επιμορφωθούν σε δια ζώσης συναντήσεις στους δύο Κόμβους οι  εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί από τα σχολεία της πιλοτικής εφαρμογής και στη συνέχεια θα πραγματοποιηθεί η δοκιμαστική παρέμβαση σε τρία τμήματα των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού και σε τρία τμήματα των τάξεων του Γυμνασίου. Η ομάδα έργου θα υποστηρίζει συνεχώς την εκπαιδευτική εφαρμογή με επισκέψεις στα δύο σχολεία και συναντήσεις με τους εκπαιδευτικούς. Συγχρόνως, θα δοκιμαστεί η διαδικτυακή πλατφόρμα και θα εμπλουτιστεί με το υλικό που θα προκύψει από τις επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών και τις ψηφιακές ιστορίες των μαθητών. Θα δοκιμαστεί ειδικότερα η διαδικτυακή επικοινωνία των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών μέσω της πλατφόρμας. Στο τέλος αυτής της φάσης θα γίνει η πρόσκληση και κατόπιν η επιλογή των 60 εκπαιδευτικών που θα συμμετάσχουν στο έργο. Κριτήρια για την επιλογή τους θα είναι η εξοικείωση με τις ΤΠΕ και γενικότερα η εξοικείωσή τους με την εκπαιδευτική έρευνα.
Σε αυτή τη φάση θα επιχειρηθεί ο ανασχεδιασμός της κύριας εφαρμογής βάσει του αναστοχασμού της εμπειρίας της πιλοτικής εφαρμογής. Θα γίνουν ενδεχόμενες τροποποιήσεις στο σχέδιο επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και στα διδακτικά σενάρια και θα τελειοποιηθεί η διαδικτυακή πλατφόρμα. Παράλληλα, θα επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί των υπόλοιπων εμπλεκόμενων σχολείων. Θα πραγματοποιηθούν δύο δια ζώσης επιμορφώσεις, μια στη Θεσσαλονίκη και μια στην ευρύτερη περιοχή του νομού Λάρισας. Οι επιμορφώσεις θα είναι 6ωρες και θα πραγματοποιούνται σε ομάδες των 10 ατόμων στους δύο κόμβους. Θα χρειαστούν δηλαδή συνολικά 36 ώρες επιμόρφωσης στους Κόμβους.
Σε αυτή τη φάση θα πραγματοποιηθεί η κύρια παρέμβαση από τους 60 εκπαιδευτικούς. Η διαδικτυακή πλατφόρμα θα χρησιμοποιηθεί για τον εξ αποστάσεως συντονισμό του έργου, για την  ασύγχρονη καθοδήγηση και την ανατροφοδότηση των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών, ως χώρος διάδρασης και επικοινωνίας των εμπλεκόμενων σχολείων και ως αποθετήριο των μαθητικών ψηφιακών ιστοριών. Επιπλέον, οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί με τους μαθητές τους θα λειτουργήσουν ως ερευνητές, υλοποιώντας στα σχολεία τους έρευνα – δράση, με την υποστήριξη και την καθοδήγηση της ομάδας έργου, τα μέλη της οποίας θα επισκέπτονται τα σχολεία των εκπαιδευτικών και θα πραγματοποιούν συναντήσεις μαζί τους. Στο τέλος της παρέμβασης θα δοθούν στους μαθητές ερωτηματολόγια και θα γίνουν ομαδικές συνεντεύξεις με τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς.
Μετά την ολοκλήρωση της κύριας παρέμβασης στα σχολεία, θα οργανωθούν στη Θεσσαλονίκη δύο ημερίδες διάχυσης. Η πρώτη θα απευθύνεται στους μαθητές των εμπλεκομένων στο έργο σχολείων. Οι μαθητές θα παρουσιάσουν τις ψηφιακές ιστορίες που δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο του έργου και θα βραβευτούν (από ειδική επιτροπή και το κοινό) οι καλύτερες. Η ημερίδα αυτή (για την οποία θα ταξιδέψουν οι μαθητές της Λάρισας στη Θεσσαλονίκη) θα λειτουργήσει και ως κίνητρο για την όλη εκπαιδευτική / ερευνητική διαδικασία. Η δεύτερη ημερίδα θα απευθύνεται στην επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα. Θα αποσκοπεί στην παρουσίαση του έργου, στην αξιολόγηση των αποτελεσμάτων, στη διατύπωση προτάσεων για την αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης στην εκπαίδευση. Θα συμμετέχουν με ανακοινώσεις μέλη της ομάδας έργου και εκπαιδευτικοί / ερευνητές. Θα γίνει επεξεργασία των ερευνητικών δεδομένων που θα προκύψουν από την κύρια παρέμβαση. Βάσει του αναστοχασμού, θα τελειοποιηθεί η διαδικτυακή πλατφόρμα, η οποία και μετά την ολοκλήρωση της παρέμβασης θα συνεχίσει να λειτουργεί ως πολύτιμο εργαλείο για τη διάδοση της ψηφιακής αφήγησης στην εκπαίδευση. Η όλη ερευνητική εμπειρία θα αποτυπωθεί σε άρθρο το οποίο θα δημοσιευθεί σε διεθνές επιστημονικό περιοδικό ή / και σε ανακοίνωση σε διεθνές συνέδριο.