Στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος, η οποία έλαβε χώρα μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου 2022, συμμετείχαν οκτώ εκπαιδευτικοί, πέντε από το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης (Αθηνά Μαλέα, Ντίνα Μυστακίδου, Μυρτώ Νεράντζη, Στέλλα Σιούλη και Κυριακή Σισμανίδου) και τρεις από το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Λάρισας (Τίνα Γεωργίου, Θάλεια Κολοκοτρώνη και Ζέτα Τσίγγα). Οι τάξεις και τα θέματα των διδακτικών σεναρίων αποτυπώνονται στον πίνακα που ακολουθεί.

Τάξη Μάθημα
Δ’ Δημοτικού Εργαστήριο Δεξιοτήτων: Διαφορετικότητα
Ε’ Δημοτικού Αγγλικά: Παραμύθι με ψηφιακή αφήγηση (δύο τμήματα)
Ε’ Δημοτικού Γερμανικά: Παρουσιάζω τον εαυτό μου ή κάποιον άλλον με ψηφιακή αφήγηση
Στ’ Δημοτικού Ιστορία: Η επανάσταση του 1821
Στ’ Δημοτικού Αγγλικά: Storytelling Paintings
Α’ Γυμνασίου Γαλλικά: Παρουσιάζω τον εαυτό μου ή κάποιον άλλον με ψηφιακή αφήγηση
Β’ Γυμνασίου Γλώσσα: Σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα
Γ’ Γυμνασίου Ιστορία: Μικρασιατική εκστρατεία και καταστροφή

Συμμετείχαν συνολικά περίπου 180 μαθητές και μαθήτριες. Παραδόθηκαν 69 ψηφιακές αφηγήσεις, 48 ατομικές και 21 ομαδικές. Οι ομαδικές ψηφιακές αφηγήσεις δημιουργήθηκαν αποκλειστικά στο Δημοτικό σχολείο. Στο Γυμνάσιο οι μαθητές δημιούργησαν μεν ατομικές αφηγήσεις αλλά τούτο δεν σημαίνει πως δεν συνεργάστηκαν μεταξύ τους στις διάφορες φάσεις παραγωγής της ψηφιακής αφήγησης.

Βασικά συμπεράσματα από την πιλοτική εφαρμογή

Τα αρχικά σενάρια αποδείχτηκαν λειτουργικά, αφού ελάχιστες αλλαγές και προσθήκες έγιναν.

Οι μαθητές/τριες ολοκλήρωσαν τις ψηφιακές τους αφηγήσεις σε ποσοστό άνω του 60%. Οι υπόλοιποι συμμετείχαν και έφεραν τις ψηφιακές τους αφηγήσεις ως ένα σημείο αλλά δεν τις ολοκλήρωσαν.

Δύο βασικά σημεία που πρέπει να προσεχθούν είναι η ανατροφοδότηση μέσα στην τάξη σε κάθε στάδιο της παραγωγής και η αξιοποίηση της ρουμπρίκας-κλίμακας κριτηρίων αξιολόγησης.

Οι ψηφιακές αφηγήσεις που παραδόθηκαν διακρίνονται για τη μεγάλη ποικιλία ως προς το είδος: πληροφοριακές, μυθοπλαστικές, βιωματικές καθώς και την ποικιλία των εικόνων που χρησιμοποιήθηκαν: ζωγραφιές των παιδιών, σκίτσα, κόμικς φτιαγμένα με λογισμικά, φωτογραφίες προσωπικές, φωτογραφίες από το διαδίκτυο, πίνακες ζωγραφικής, stop motion playmobil. Οι ελλείψεις τους διαπιστώνονται κυρίως στο τεχνικό επίπεδο (ανάλυση εικόνων, φωνητική εγγραφή, συντονισμός ήχου – εικόνας, καθόλου ή άστοχη επιλογή μουσικής) ενώ σοβαρότερες ελλείψεις είναι το ξερό και απρόσωπο κείμενο σαν να είναι αλιευμένο από άλλες πηγές και η απουσία τίτλων αρχής και τέλους.

Οι μαθητές/τριες, σύμφωνα με τα ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν δήλωσαν πως τους άρεσε το πρόγραμμα σε ποσοστό άνω του 90% ενώ σε ποσοστό άνω του 80% δήλωσαν ότι έγιναν καλύτεροι στο συγκεκριμένο μάθημα και ανέδειξαν διάφορα ταλέντα τους.