To έργο Κόμβοι Ψηφιακής Αφήγησης – ΚΟ.ΨΗ.Α. (Digital Storytelling Hubs – DIGI.STORY.HUB) έχει στόχο τη διάδοση και αξιοποίηση του καινοτόμου εκπαιδευτικού εργαλείου της ψηφιακής αφήγησης στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση.

Βασίζεται στη διδακτορική διατριβή της Ζησούλας Γκουτσιουκώστα η οποία εκπονήθηκε υπό την επίβλεψη της καθηγήτριας Βενετίας Αποστολίδου, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, γύρω από την παιδαγωγική ωφελιμότητα της Ψηφιακής Αφήγησης (Digital Storytelling) στο μάθημα της Λογοτεχνίας αλλά και, γενικότερα, για την καλλιέργεια τόσο του παραδοσιακού γραμματισμού όσο και των σύγχρονων πολυγραμματισμών (κριτικός, ψηφιακός, οπτικοακουστικός γραμματισμός κλπ).

Ειδικότερα, το έργο αφορά στη δημιουργία τριών κόμβων για τη διάδοση της ψηφιακής αφήγησης στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση, ενός ψηφιακού κόμβου, δηλαδή μιας διαδικτυακής πλατφόρμας, και δύο φυσικών κόμβων, οι οποίοι θα λειτουργήσουν στη Θεσσαλονίκη και στην ευρύτερη περιοχή της Λάρισας αντίστοιχα. Στόχος επίσης του έργου είναι η μεταφορά της ερευνητικής πρακτικής από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση και η ενθάρρυνση της έρευνας – δράση στα σχολεία, μέσα από την υλοποίηση οργανωμένων διδακτικών παρεμβάσεων για την αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης σε διάφορα μαθήματα και τη διενέργεια μιας εκτεταμένης έρευνας – δράσης, όπου θα εμπλακούν συνολικά 60 εκπαιδευτικοί της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, 30 από Δημοτικά Σχολεία και 30 από Γυμνάσια.

Η ψηφιακή αφήγηση θα αξιοποιηθεί ως μέσο προώθησης ικανοτήτων των μαθητών που σχετίζονται με την ανάγνωση και την κατανόηση, τη γραφή αλλά και την έρευνα ποικίλων θεμάτων που προκύπτουν από τα μαθήματα του σχολείου. Εξίσου σημαντικό είναι ωστόσο ότι η ψηφιακή αφήγηση θα αξιοποιηθεί ως ένας τρόπος συμμετοχής των νέων στη σύγχρονη μιντιακή κουλτούρα, συμβάλλοντας στη σύνδεση του σχολείου με την καθημερινότητά τους και στην καλλιέργεια μιας δημιουργικής και συνάμα κριτικής στάσης απέναντι στα νέα ψηφιακά μέσα.

Επιδιώκεται το προτεινόμενο έργο να λειτουργήσει όχι απλώς ως κανάλι διάδοσης ερευνητικών αποτελεσμάτων από το Πανεπιστήμιο προς τις άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης αλλά ως πεδίο σύγκλισης και επέκτασης της εμπειρικής έρευνας, μέσα από την έρευνα – δράση στην οποία θα εμπλακούν οι συνεργαζόμενοι εκπαιδευτικοί, συγκροτώντας μια κοινότητα μάθησης και πρακτικής. Η έρευνα – δράση που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της προαναφερθείσας διδακτορικής διατριβής επί τρία χρόνια στην Α’ Λυκείου προσφέρει την τεχνογνωσία σχετικά με το ίδιο το εργαλείο της ψηφιακής αφήγησης αλλά και την παιδαγωγική γνώση για τη διδακτική αξιοποίησή του. Είναι ωστόσο η εφαρμογή του σε πλήθος σχολείων και εκπαιδευτικών περιστάσεων που θα εμπλουτίσει τη σχετική γνώση και θα προωθήσει την παιδαγωγική καινοτομία στην εκπαιδευτική κοινότητα.